Rössler 2016
“Die Aktualitäten des Hieronymus Bosch – Stationen wissenschaftlicher und künstlerischer Wiederentdeckung 1822-1950” (Johannes Rössler) 2016
[in: Stephan Kemperdick e.a., Hieronymus Bosch und seine Bildwelt im 16. und 17. Jahrhundert – Für die Gemäldegalerie und das Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin herausgegeben. Tentoonstellingscatalogus (Berlijn, Gemäldegalerie und Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen Preussischer Kulturbesitz, 11 november 2016 – 19 februari 2017), Staatliche Museen zu Berlin Preussischer Kulturbesitz-Michael Imhof Verlag, Berlijn-Petersberg, 2016, pp. 38-53]
De belangstelling voor Bosch bereikte in de 18de eeuw een dieptepunt, maar herstelde zich langzaam in de 19de eeuw, om vervolgens in de 20ste eeuw een nieuw hoogtepunt te bereiken. Zowel de classistische als de romantische kunstopvatting (18de-19de eeuw) had (vooral esthetische) bezwaren tegen de kunst van Bosch. Latere auteurs legden meer de nadruk op cultuurgeschiedenis en begonnen Bosch te herwaarderen. Rössler bespreekt de Bosch-benaderingen van Heinrich Gustav Hotho (1802-1873), Carl Justi (1832-1912), Hermann Dollmayr (1865-1900), Gustav Glück (1871-1952), Ludwig von Baldass (1887-1963), Max J. Friedländer (1867-1958), Kurt Pfister (1895-1951), Walter Schürmeyer (1889-1976), Charles de Tolnay (1899-1981) en Wilhelm Fraenger (1890-1964). Aan bod komen ook door Bosch beïnvloede moderne kunstenaars als Max Beckmann, Alfred Kubin, George Grosz en de surrealisten Ernst, Miró en Dalí.
[explicit 22 februari 2018]