TRECHTER
1 Trechters bij Bosch en zijn navolgers
Zie over de trechter ook: Dirk Bax, Ontcijfering van Jeroen Bosch, 1948, pp. 137-138 / Dirk Bax, Hieronymus Bosch – his picture-writing deciphered, 1979, pp. 181-182.
Jheronimus Bosch, Verzoekingen van de H. Antonius (Lissabon). Linkerbinnenluik: duivelse bode met omgekeerde trechter op de kop. Middenpaneel: één van drie duivels rond een boek heeft omgekeerde trechter op de kop.
Jheronimus Bosch, Zondvloed-panelen (Rotterdam). In één van de vier tondo’s: duivel met omgekeerde trechter op de kop.
Jheronimus Bosch, Ecce Homo (Frankfurt). Onder het joodse volk een soldaat met een trechterachtige helm op de kop.
Jheronimus Bosch en/of atelier, Laatste Oordeel-drieluik (Brugge). Middenpaneel: boven zondige zielen die molenstenen in beweging brengen, als overkapping een grote omgekeerde trechter.
Jheronimus Bosch (?), De Keisnijding (Madrid). Kwakzalver met omgekeerde trechter op het hoofd.
Navolger van Bosch, Hy soect de bile (Mechelen, particuliere verzameling). Overspelige herbergiersvrouw met omgekeerde trechter op het hoofd. Zie Cat. Mechelen 2003: 56-57 / 62.
Andere voorbeelden zijn legio.
2 Trechter in Vastenavond-context (en andere feestcontexten)
Jheronimus Bosch, Gula-fragment (New Haven). Vormde oorspronkelijk één geheel met het Narrenschip-paneel (Louvre). Een dikke man op een ton draagt een omgekeerde trechter op het hoofd.
Omgeving van Pieter Bruegel, De Strijd tussen Vastenavond en Vasten (XVIc, Boston, Museum of Fine Arts). De dikke man op een ton die de Vastenavond verbeeldt, draagt een omgekeerde trechter op het hoofd. Zie Cat. ’s-Hertogenbosch 1992: 31 (afb. 17).
Navolger van Jheronimus Bosch, Het Concert in het Ei (XVI, paneel, Lille).Stelt een aantal feestvierders voor. Onder hen: een man met een bril die een omgekeerde trechter op het hoofd draagt. Uit de steel van de trechter komt rook.
Jan Steen, De koning drinkt (Driekoningen-feest) (Woburn Abbey, Markies van Tavistock en The Trustees of the Bedford Estates, circa 1668, paneel). Tussen de Driekoningen-vierders bevindt zich een dwaas lachende vrouw met een grote bierkan in de rechterhand en een omgekeerde trechter op het hoofd.
3 Trechter // onbetrouwbaarheid van een persoon
De trigger van de symboliek blijkt steeds te zijn dat een trechter het vocht dat erin gegoten wordt, niet weet vast te houden.
Hans Janssen, “Gebruiksvoorwerpen met een boodschap – Een aspect van de beeldtaal van Jeroen Bosch (1)”, in: Bossche Bladen, jg. 3 (2001), nr. 4, pp. 139-143, meer bepaald p. 140: ‘Zo worden verkwisters, bedriegers, leeghoofden en onmatigen vrijwel altijd gekarakteriseerd door metalen trechters op hun hoofd. Eén van de bekendste voorbeelden is de arts die de “kei” (in werkelijkheid een tulp) verwijdert uit het hoofd van de goedgelovige boer op de Keisnijding in het Prado. Een ander bekend voorbeeld is het vogel-duiveltje met een brief in zijn bek op de Verzoeking van St. Antonius (Lissabon), die als beeldmerk voor het Jeroen Bosch-congres in ’s-Hertogenbosch fungeert. Ook zatlappen zijn vaak voorzien van de trechter.’
Een sAnders Welvaren ed. 1920 (1511)
Groote hel ed. 1996 (1564/65?)
Narcissus ende Echo 1621 (vóór 1552/1621)
4 Trechter // onbetrouwbaarheid in liefdeszaken
Spiegel der Minnen ed. 1913 (circa 1500)
Stijevoort I ed. 1929 (1524)
Narcissus ende Echo 1621 (vóór 1552/1621)
Leander ende Hero ed. 2002 (1621)
5 Trechter // gula
Tafel van den Kersten Ghelove II ed. 1937 (1404)
6 Trechter in positief-religieuze context
Scheepsma ed. 1995 (1446?)
[explicit 24 april 2023]