Johanna Klein | JBP-Author profile

Jeroen Bosch, hemel, hel.

Door Johanna Klein

Totstandkoming

“Jeroen Bosch, hemel, hel” is gebaseerd op het boek van Reindert Falkenburg, “The Land of Unlikeness”. Ik vond daar voor het eerst een overtuigende uitleg van de Tuin der Lusten, een uitleg die ook toegang geeft tot het andere werk van de schilder. Wij vinden hier een tegenpool tot de theorie, die veel mensen nog steeds aanspreekt, dat Bosch een vrijdenker en sectarier zou zijn geweest en het is vooral ook een eye opener voor de fantastische vormentaal van Bosch

“The Land of Unlikeness” is geschreven voor academische omgeving en zou daarom aan het grote publiek voorbij gaan. Dat vond ik jammer, zodat ik de auteur voorstelde het boek te “vertalen” voor een groter publiek, waar ook de uitgever van “The land of Unlikeness” enthousiast over was. Mijn boek is uiteindelijk niet zozeer een vertaling geworden als wel een introductie tot de wereld van Jeroen Bosch waarin de Tuin der Lusten en Falkenburgs ideeën daarover een centrale plaats innemen.

Ik ben ervan uitgegaan dat het beoogde publiek niet of nauwelijks bekend is met de wereld waarin Bosch leefde. Daarom ben ik op zoek gegaan om daarover  zoveel mogelijk boven tafel te halen. Dat werd een zoektocht die een paar jaar duurde, waarin ik niet alleen de leefwereld van de schilder en zijn publiek heb onderzocht, maar ook de literatuur van die tijd, religieuze ideeën, verspreiding van visuele beelden etc.

Reactie van Frits Scholten

“Je hebt werkelijk een prachtige cultuurgeschiedenis van de Tuin der Lusten en de wereld van Bosch geschreven dat zowel de ‘geïnteresseerde leek’ als vakgenoten zal boeien.  Jouw teksten maken het schilderij heel toegankelijk, mede doordat ze zo prachtig aansluiten bij de fraaie afbeeldingen. Het boek leidt je werkelijk prachtig door het drieluik, met leuke excursies in de wereld van Bosch. Ik heb heel erg genoten!”

Jeroen Bosch Plaza whats newNieuw bij JBP

Jeroen Bosch Hemel Hel cover   Bekijk op bol.com