Preview van De ontvoerde Tuin

1

1

Drie vragen als basis voor het boek

Dit boek kwam tot stand vanuit nieuwsgierigheid. Uitgangspunten waren deze 3 vragen:

1. Hoe en wanneer had de reis van de Tuin der Lusten naar Spanje plaats?
  2. Waarom kwam het schilderij na de inbeslagname bij Hernando de Toledo – Alva’s bastaardzoon – terecht?
  3. Wie was de geheimzinnige discipel die ‘naarstiger en geduldiger dan Bosch’ was?

Het opzoekingswerk dat hieraan te pas kwam, leidde tot interessante contacten in België, Nederland en Spanje. Ik ben wel een jaar of drie met het boek bezig geweest, het is mijn debuutroman. Bijkomende factor is dat ik veel liever met balpen schrijf dan typ. Mijn schoonzus bood haar typetalenten aan, want ja, ik heb alles met de hand geschreven op ruitjespapier! (lach maar)

1

impressie van Jeroen als dertiger,
gebaseerd op de ‘boommens’
door Lieve Bedeer

1

Op zoek naar bronnen

Grappig was, hoe gedurende de hele tijd spontaan van het ene, het andere kwam. Informatie vragend via mail, beantwoordden belangrijke Bosch-kenners zoals Eric de Bruyn heel vriendelijk mijn vragen. Een Spaanse contactpersoon uit Toledo bracht me in contact met… de bekende Bosschenaar Harry. Een Catalaanse schrijfster stuurde me haar boek over een van de personages toe, enzovoort. Alle mensen waren even behulpzaam en begonnen al snel mee te zoeken naar mogelijke bronnen.

1

Een wonderlijke zoektocht

Ik gebruikte zoveel mogelijk historische personages en feiten. Gek hoe die zich ‘spontaan aanboden’. Waar ik een groots opgevatte reis naar Spanje nodig had rond 1570, vond ik een heel speciale. Waar ik een cartograaf of dergelijke nodig had die zich in 1570 in het Spaanse Castilië ophield, bleek die echt geleefd te hebben… enzovoort. Het was vaak hallucinant!

Deze zoektocht op zich was vaak zo bizar en wonderlijk; een opeenstapeling van toevalligheden en meevallers… stof voor een volgende boek?

Jeroen Bosch Plaza whats newNieuw bij JBP

Lieve Bedeer De Ontvoerde Tuin cover

Bestel bij:

Heinen.nl