Benesch 1931
“Ein Spätwerk von Hieronymus Bosch” (Otto Benesch) 1931
[in: Mélanges Hulin de Loo. Librairie Nationale d’Art et d’Histoire, Brussel-Parijs, 1931, pp. 36-44]
[Heruitgegeven in: Otto Benesch, Collected Writings. Volume II: Netherlandish Art of the 15th and 16th centuries – Flemish and Dutch Art of the 17th century – Italian Art – French Art. Edited by Eva Benesch. Phaidon, New York-Londen, 1971, pp. 8-12]
[Ook vermeld in Gibson 1983: 16 (A75) / 123-124 (E294)]
Op stilistische gronden wenst Benesch een Ecce Homo (eertijds behorend tot de verzaming-Rudinoff, tegenwoordig in Zwitsers particulier bezit) toe te schrijven aan Bosch. Het werk zou behoren tot de late periode van de schilder.
Ofschoon Tolnay zich bij het oordeel van Benesch aansloot (vergelijk Tolnay 1965: 351, cat. nr. 11), blijft Benesch’ argumentatie erg zwak. Unverfehrt 1980: 145, wijst er terecht op dat het paneeltje weinig of niets met Bosch te maken heeft.
[explicit]