De Bruyn 2022a
“Op verkenning in de Tuin der Lusten 3 – De zondige ruiterkring van Jheronimus Bosch” (Eric De Bruyn) 2022
[in: Bossche Kringen, jg. 9, nr. 1 (maart 2022), pp. 27-29]
Met de ruiterstoet die op het middenpaneel van de Tuin der Lusten rond een poel met naakte baadsters draait, combineerde Bosch drie elementen uit de iconografische en literaire traditie: de idee dat de zondige mens zich verlaagt tot het niveau van een beest, het naakt en zonder sporen, zadel of teugel berijden van dieren als beeld van de ongebreidelde driften, en het linksom in een cirkel draaien of dansen als metafoor voor door de duivel geïnspireerde en tot Onkuisheid leidende passie. De ganse scène kan in verband gebracht worden met de zondige zielen die op het rechterbinnenluik (in de Hel dus) linksom rond een reusachtige doedelzak draaien. Beide details signaleren dat het navolgen van de seksuele driften een straatje zonder eind is en leidt tot eeuwige bestraffing in de Hel.
[explicit 16 maart 2022]