Kubies 2023
“Listening to the angels… or why the Last Judgement from the collection of the Wawel Royal Castle in Cracow was not painted by Jheronimus Bosch” (Grzegorz Kubies) 2023
[in: Jos Koldeweij en Willeke Cornelissen (red.), Jheronimus Bosch – His Workshop and His Followers – 5th International Jheronimus Bosch Conference, May 11-13, 2023, Jheronimus Bosch Art Center, ’s-Hertogenbosch, The Netherlands. Jheronimus Bosch Art Center, ’s-Hertogenbosch, 2023, pp. 182-203]
De kunstverzameling van de Koninklijke Wawel-burcht in Krakau bezit een Boschiaanse Laatste Oordeel-triptiek (circa 1550) die grotendeels beïnvloed werd door het rechter binnenluik van Bosch’ Tuin der Lusten-drieluik. In dit essay focust Kubies op de weergave van de vier op trompetten blazende engelen op het middenpaneel. In Bosch’ Laatste Oordeel-drieluiken in Brugge en Wenen kondigen de trompetblazende engelen niet het opstaan van de doden uit hun graf aan, maar wel het einde van de tijd en de bestraffing der zondaars. Na een lange uitweiding over trompetten bij Bosch en andere laatmiddeleeuwse kunstenaars concludeert Kubies dat de manier waarop de engelen en hun trompetten worden voorgesteld in het drieluik van Krakau, verschilt van de wijze waarop Bosch dit motief behandelde. Dat is waarom het drieluik dient toegeschreven aan een Bosch-navolger. Hetzelfde geldt voor de Boschiaanse Laatste Oordeel-triptiek in het Museum Krona te Uden.
[explicit 28 april 2024 – Eric De Bruyn]