Een Tafelspel van twee personages Den Eersten genaemt
Den Aert van Idelheijt
(anoniem) XVIB?
[Diplomatische teksteditie: W.N.M. Hüsken, B.A.M. Ramakers en F.A.M. Schaars m.m.v. M.R. Hagendoorn en J.P.G. Heersche (eds.), Trou Moet Blijcken – Deel 8: De Boeken I, N, M en R – Bronnenuitgave van de boeken der Haarlemse rederijkerskamer ‘de Pellicanisten’. Uitgeverij Quarto, Slingenberg, 1998, fol. 177r-187v (boek I) = Aert van Idelheijt ed. 1998]
[Hummelen 1 OI 24]
Auteur
Een anoniem gebleven rederijker.
Genre
Een tafelspel. Het volledige opschrift luidt: Eeen (sic) Tafelspel van twee personages / Den Eersten genaemt Den Aert van Idelheijt / Die ander Den geest van Amoureusheijt / Lustich gecleet met een Instrument in sijn hant al / singende ende speelende compt hij in.
Situering / datering
Dit spel (495 verzen in de editie-1998) bleef bewaard in Boek I uit het archief van de Haarlemse rederijkerskamer De Pellicanisten. Dit boek werd geschreven door de kopiist Adriaen Lourisz. Lepel. Het stuk dateert hoogstwaarschijnlijk uit het einde van de zestiende eeuw.
Inhoud
Den Aert van Idelheijt (= eigenlijk Den Aert van Edelheeden, vergelijk vers 452 op fol. 186v) en Den Geest van Amoureusheijt komen voor het verzamelde gezelschap respectievelijk de militaire omgang met wapens en de amoureuze omgang met vrouwen verdedigen. Eerst maken ze klinkende ruzie maar uiteindelijk raken ze het erover eens dat beide zaken belangrijk zijn.
Thematiek
Behalve entertainment wordt hier een moraliserend advies geboden: de wapens, de vrouwen en de prins moeten geëerd worden.
Receptie
De rederijkerscontext waarin dit spel bewaard bleef, wijst op stadsliteratuur. Verband met Haarlem.
Profaan / religieus?
Manifest profaan.
[explicit 12 april 1999]