Jheronimus Bosch Art Center
(+31) (0)73 612 68 90
Datering
XVIB?
Moderne editie
W.N.M. Hüsken e.a. (eds.), "Trou Moet Blijcken - Deel 8: De Boeken I, N, M en R - Bonnenuitgave van de boeken der Haarlemse rederijkerskamer 'de Pellicanisten'", Slingenberg, 1998, ff. 124v-135v (Boek I)
Taal
Middelnederlands

Een ander van twee personages den eersten genaempt

Prijs der Vruechden den anderen genaemt Den Voijs der Lijefden

(anoniem) XVIB?

[Diplomatische teksteditie: W.N.M. Hüsken, B.A.M. Ramakers en F.A.M. Schaars m.m.v. M.R. Hagendoorn en J.P.G. Heersche (eds.), Trou Moet Blijcken – Deel 8: De Boeken I, N, M en R – Bronnenuitgave van de boeken der Haarlemse rederijkerskamer ‘de Pellicanisten’. Uitgeverij Quarto, Slingenberg, 1998, ff. 124v-135v (Boek I) = Prijs der Vruechden ed. 1998]

[Hummelen 1 OI 18] [Pikhaus 44]

 

Auteur

 

Een anonieme rederijker.

 

Genre

 

Een tafelspel.

 

Situering / datering

 

Dit spel (537 verzen/regels in de editie-1998) bleef bewaard in Boek I uit het archief van de Haarlemse rederijkerskamer De Pellicanisten. Dit boek werd (af)geschreven door Adriaen Lourisz. Lepel. Het stuk dateert hoogstwaarschijnlijk uit het eind van de zestiende eeuw.

 

Inhoud

 

Zie voor een samenvatting Hummelen 1968: 364-365.

 

Thematiek

 

De stichtelijke boodschap is dat vreugde steeds voortkomt uit liefde, en vooral dan uit de liefde tot het goddelijke (Christus’ geboorte en dood).

 

Receptie

 

De rederijkerscontext waarin dit spel bewaard bleef, wijst op stadsliteratuur. Verband met Haarlem.

 

Profaan / religieus?

 

Een mengeling van profaan en religieus, maar overwegend stichtelijk-religieus.

 

[explicit 4 april 1999]

searchclosebarssort-desc linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram