Cat. Berlijn 2016
Hieronymus Bosch und seine Bildwelt im 16. und 17. Jahrhundert – Für die Gemäldegalerie und das Kupferstichkabinett der Staatliche Museen zu Berlin herausgegeben (Stephan Kemperdick e.a.) 2016
[Tentoonstellingscatalogus (Berlijn, Gemäldegalerie und Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen Preussischer Kulturbesitz, 11 november 2016 – 19 februari 2017), Staatliche Museen zu Berlin Preussischer Kulturbesitz – Michael Imhof Verlag, Berlijn-Petersberg, 2016, 184 blz.]
De catalogus van de tentoonstelling Hieronymus Bosch und seine Bildwelt im 16. und 17. Jahrhundert (Berlijn, Staatliche Museen) omvat zeven inleidende essays en 34 catalogusnummers. Zie voor de inleidende essays Kemperdick 2016, Dyballa 2016, Rössler 2016, Seidel 2016, Bevers 2016 en Lorenz 2016. Het zevende essay handelt over Goya’s Capricho 43-prent en is voor de Bosch-studie minder belangrijk. De belangrijkste onderdelen van de tentoonstelling en van de catalogus zijn Bosch’ Johannes op Patmos-paneel, de kopie van het Weense Laatste Oordeel door Lucas Cranach, een kopie van de binnenpanelen van de Lissabonse Antonius-triptiek, een kopie van het middenpaneel van Bosch’ Aanbidding der Wijzen-drieluik (Prado) en een kopie van het middenpaneel van de Tuin der Lusten. Behalve in het laatste geval, zijn al deze schilderijen bezit van het Staatliche Museen. Komen verder nog aan bod: vijf Antonius-Verzoekingen uit de Bosch-navolging, acht tekeningen van Bosch en/of zijn atelier, een kopergravure van Alaert Duhameel, een tiental tekeningen uit de Bosch-navolging en vier prenten van Hiëronymus Cock.
[explicit 24 februari 2018]