Gibson 1973a
“Hieronymus Bosch and the Mirror of Man: The Autorship and Iconography of the Tabletop of the Seven Deadly Sins” (Walter S. Gibson) 1973
[in: Oud Holland, 87 (1973), pp. 205-226]
[Ook vermeld in Gibson 1983: 119 (E268)]
In dit artikel komt Gibson tot de conclusie dat het Tafelblad uit het Prado waarschijnlijk gezamenlijk door Bosch en enkele assistenten geschilderd werd, in de periode vlak vóór 1500. Wat ook het precieze aandeel van de meester was, hij moet wel verantwoordelijk geweest zijn voor het originele ontwerp.
Daarna plaatst Gibson het Tafelblad in de middeleeuwse iconografische traditie. De cirkel in het midden bevat allusies op de bekende Wielen van Ondeugd en Fortuin, maar de betekenis ervan werd door Bosch verrijkt doordat hij het Wiel tegelijk het Oog van God liet zijn dat de ondeugden weerspiegelt. Op die manier bracht hij twee andere middeleeuwse, traditionele begrippen samen: God als de altijd aanwezige getuige van de zondige mensheid, en God als spiegel die Zijn eigen schepping reflecteert. Gibson verwijst naar een groot aantal beeldende en literaire voorbeelden die Bosch’ iconografie kunnen verhelderen.
Ten slotte stelt hij dat Bosch niet de enige middeleeuwse kunstenaar is die religieuze en moraliserende onderwerpen graag in een systematisch georganiseerde vorm (onder meer gebaseerd op de cirkel) naar voren brengt.
[explicit]