Uitgever: G.K. Hall & Co., Boston (Ma.)
Uitgave datum: 1983
ISBN: 0-8161-8347-3

Gibson 1983

Hieronymus Bosch – an annotated bibliography (Walter S. Gibson) 1983

[Reference Publications in Art History, G.K. Hall & Co., Boston (Ma.), 1983, 212 blz.]

Deze bibliografische uitgave tracht een overzicht te geven van de boeken en artikelen (inclusief recensies en tentoonstellingscatalogi) die tot 1983 over Bosch verschenen zijn. Dit alles ten behoeve van kunsthistorici, studenten, bibliothecarissen en de geïinteresseerde lezer. De ongeveer 1000 titels (waarvan er ongeveer 620 verschenen vóór 1967) zijn verdeeld over tien thematische afdelingen (algemene werken, biografische bronnen, verzamelaars en critici vóór 1800, schilderijen, enzovoort), wat het niet altijd makkelijk maakt een bepaald boek of artikel op te sporen. De drie indexen achteraan (auteurs, schilderijen en tekeningen, onderwerpen en symbolen) zijn daarbij nochtans een goede hulp. Het geheel wordt voorafgegaan door een beknopt overzicht van de Bosch-exegese van de zestiende eeuw tot 1983.

Bij elk lemma geeft Gibson de kerninhoud van het betreffende boek of artikel weer. Hij kiest er expliciet voor (p. xv) om geen waardeoordelen uit te spreken (alleen opvallende realiafouten worden gesignaleerd). Het is een beslissing die iedereen die met de complexe Bosch-literatuur vertrouwd is, begrijpelijk zal vinden, maar die iedereen die niet met de complexe Bosch-literatuur vertrouwd is, wellicht zal betreuren. In elk geval is Gibson 1983 een onmisbaar bibliografisch hulpinstrument voor alle Bosch-vorsers en –liefhebbers.

[explicit 15 maart 2016]