Ilsink 2001
“Stukjes en Beetjes – Bruegel & Bosch, Antonius & Christoffel” (Matthijs Ilsink) 2001
[in: Desipientia – zin & waan – Kunsthistorisch tijdschrift, jg. 8, nr. 2 (september 2001), pp. 30-37]
Ilsink stelt dat wanneer Bruegel motieven overneemt uit het oeuvre van Bosch, dit vooral om kleine details gaat die door Bruegel ingepast worden in een heel eigen, oorspronkelijke compositie. In zijn Avaritia-tekening ontleende Bruegel bijvoorbeeld details aan het Brugse Laatste Oordeel-drieluik. Dit laatste drieluik heeft dan weer bepaalde details gemeen met Bosch’ Weense Laatste Oordeel, met de Tuin der Lusten en met de Hooiwagen. Bosch’ Boommens-tekening (Wenen) heeft gediend als voorbeeld voor een zestiende-eeuwse prent die Bruegel waarschijnlijk kende: zijn Antonius-tekening en Patientia-prent werden er mogelijk door geïnspireerd. Op hun beurt vormden motieven uit prenten naar een ontwerp van Bruegel een inspiratiebron voor latere kunstenaars. Ilsink geeft als voorbeeld een gravure, in 1561 gepubliceerd door Hiëronymus Cock. Volgens hem is de heilige in deze prent niet Sint-Antonius, maar Sint-Christoffel.
[explicit 1 mei 2020]