Jheronimus Bosch Art Center

The Conjurer in Saint-Germain-en-Laye, a fascinating quasi-Bosch piece

Landau/Virole 2016
Landau, Blandine en Agnès Virole
Genre: Non-fictie, kunstgeschiedenis
Uitgever: Jheronimus Bosch Art Center
Uitgave datum: 2016
Bron: Jheronimus Bosch - His Life and His Work, pp. 200-215

Landau/Virole 2016

 

 

The Conjurer in Saint-Germain-en-Laye, a fascinating quasi-Bosch piece” (Blandine Landau en Agnès Virole) 2016

 

[in: Jo Timmermans (red.), Jheronimus Bosch – His Life and His Work – 4th International Jheronimus Bosch Conference – April 14-16, 2016 – Jheronimus Bosch Art Center – ’s-Hertogenbosch, The Netherlands. Jheronimus Bosch Art Center, ’s-Hertogenbosch, 2016, pp. 200-215]

 

 

Bosch-experten schrijven het Goochelaar-paneel (Saint-Germain-en-Laye) niet langer toe aan Bosch zelf maar aan een navolger van Bosch en dateren het schilderen ‘na 1525’. Ondanks deze nieuwe kunsthistorische status blijft het paneel nog steeds kunstenaars, commentatoren en kijkers aantrekken en wordt het schilderij door Saint-Germain-en-Laye nog steeds gepresenteerd als een meesterwerk. We kennen tegenwoordig 17 versies van deze Boschiaanse Goochelaar, 14 wanneer we mogelijke dubbelvermeldingen en her-verkopen uitsluiten (zie de lijst op p. 209). Hoogstwaarschijnlijk zijn ze allemaal geproduceerd door de zestiende-eeuwse Antwerpse kunstmarkt voor lokale kunstliefhebbers die op zoek waren naar ‘Boschiaanse’ schilderijen (met fantastische, bizarre en demonische onderwerpen) aan een acceptabele prijs. Het zestiende-eeuwse concept rond ‘originaliteit’ verschilde van onze moderne kijk: goede kopieën van bekende en aantrekkelijke originelen werden toen meer gewaardeerd dan nu.

 

[explicit 17 april 2023]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

searchclosebarssort-desc linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram