Mulazzani 1979

Hieronymus Bosch: Das Gesamtwerk (Germano Mulazzani) 1979

[Ullstein, Frankfurt-am-Main-Berlijn-Wenen, 1979, 96 blz.]

[Origineel Italiaans: Germano Mulazzani, Bosch: Tutti i dipinti. Rizzoli, Milaan, 1979, 96 blz.]

[Engelse vertaling: Germano Mulazzani, Hieronymus Bosch. Every painting. Rizzoli International Publications, New York, 1980, 96 blz.]

[Ook vermeld in Gibson 1983: 10 (A46)]

Dit pocketboekje, dat voor 90% uit afbeeldingen bestaat, wil op een wel erg oppervlakkige wijze een status quaestionis van de Bosch-studie anno 1979 geven. In de recentste Bosch-monografieën wordt naar verluidt in sterke mate de nadruk gelegd op de moeilijke thematiek van Bosch, maar Mulazzani vindt dat in de toekomst zou moeten gestreefd worden naar een synthese van stilistische, compositorische én iconografische aspecten. De auteur zelf behoort overigens duidelijk tot de ‘gematigde’ Bosch-auteurs: hij verwerpt Fraengers theorieën, wijst op het belang van het contemporaine culturele milieu en van de Moderne Devotie voor een beter begrip van Bosch en verkiest een iconografische boven een chronologische indeling van de werken.

Minder traditioneel zijn de argumenten die deze Italiaanse auteur verzamelt om aannemelijk te maken dat Bosch tussen 1499 en 1503 een reis door Italië maakte, met als belangrijkste tussenstation Venetië. Voor wat de landschappen en de halffiguren uit zijn latere werken betreft, heeft Bosch naar verluidt invloed ondergaan van Italiaanse, meer bepaald Venetiaanse schilderskringen, terwijl kunstenaars als Raphaël, Da Vinci, Giorgione en de toen ook in Italië verblijvende Dürer op hun beurt typische Bosch-motieven in hun repertoire verwerkten.