Muro 2019
“The Fierce Morality of Boschian Imagery and the Even Fiercer Devotion of his Spanish Admirers” (Olivia Muro) 2019
[in: Bowdoin Journal of Art, mei 2019, 23 blz., bereikbaar online via academia.edu]
Dit artikel onderzoekt hoe het oeuvre van Bosch geïnterpreteerd werd in het zestiende-eeuwse Spanje. De auteur concentreert zich op het Zeven Hoofdzonden-tafelblad (Prado), op de Hooiwagen-triptiek, op het Hooiwagen-wandtapijt en op de Tuin der Lusten-triptiek, zij verwijst naar wat José de Sigüenza en Felipe de Guevara over Bosch geschreven hebben, en beklemtoont het feit dat Filips II een grote bewonderaar van Bosch was. Wat deed de beeldenwereld van Bosch zo goed passen bij het stichtelijke denken en doen van die tijd? Spaanse verzamelaars en auteurs bewonderden Bosch’ werken omdat deze een perfect evenwicht bereikten tussen verbeelding en realiteit. Bosch’ in potentie blasfemische grotesken verlegden de grenzen van de religieuze kunst en zetten de vroomheid onder spanning, maar de schilder ging daarbij nooit te ver, en het was deze delicate doch meesterlijke vermenging van vernieuwing en traditie die zijn bewonderaars in het contra-reformatorische Spanje zo aansprak. Bosch verkreeg er zelfs een permanente plaats door in de Spaanse maatschappij en cultuur, tot op de dag van vandaag.
[explicit 30 april 2020]