Jheronimus Bosch Art Center

Vier Jahre als Direktorin der Kunstsammlungen der Akademie der bildenden Künste Wien oder: Hieronymus Boschs Weltgerichts-Triptychon - eine Herausforderung

Nauhaus 2020
Nauhaus, Julia M.
Genre: Non-fictie, kunstgeschiedenis
Uitgave datum: 2020
Bron: Julia M. Nauhaus (red.), "Hieronymus Boschs Weltgerichts-Triptychon in seiner Zeit", Wenen, 2020, pp. 10-42 / 43-63

Nauhaus 2020

 

 

“Vier Jahre als Direktorin der Kunstsammlungen der Akademie der bildenden Künste Wien oder: Hieronymus Boschs Weltgerichts-Triptychon – eine Herausforderung / Four Years as Director of the Academy of Fine Arts Vienna Art Collections or The Challenge of Hieronymus Bosch’s Last Judgment Triptych” (Julia M. Nauhaus) 2020

 

[in: Julia M. Nauhaus (red.), Hieronymus Boschs Weltgerichts-Triptychon in seiner Zeit – Publikation zur gleichnamigen internationalen Konferenz vom 21. bis 23. November 2019 in der Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste, Wenen, 2020, pp. 10-42 (Duitse versie) / 43-63 (Engelse versie)]

 

 

In dit inleidend essay (gepubliceerd in een Duitse en een Engelse versie) beschrijft Nauhaus beknopt de geschiedenis van de Weense Akademie der bildenden Künste. Bosch’ Laatste Oordeel-drieluik behoorde tot de verzameling van graaf von Lamberg-Sprinzenstein die aan het museum werd geschonken in 1822. Nauhaus wijst op een kleine publicatie rond het drieluik die in 2016 geschreven werd door Büttner, Silver en Pokorny (in het Engels vertaald in 2017, een vermeerderde herdruk verscheen in 2020). Toen in 2017 het museum gedurende drie maanden gesloten was, werd het BRCP-team uitgenodigd om het schilderij grondig te onderzoeken. Het drieluik werd ook gescand met state-of-the-art technologische middelen door Geert Van der Snickt en een team van de Universiteit Antwerpen.

 

Vanaf mei 2017 en onder de titel Korrespondenzen / Correspondences werd Bosch’ triptiek geconfronteerd met de werken van moderne kunstenaars in een serie van kleine tentoonstellingen. Deze kunstenaars waren Sjon Brands, Jonas Burgert, Anna Hofbauer, Alraune, Maxim Kantor, Maria Legat, Susanne Kühn, Ali Banisadr, Agathe Pitié, Christine Schlegel en Julia Hanzl (deze laatste tentoonstelling was gepland voor 2020 maar werd afgelast wegens de Covid19-pandemie).

 

In november 2019, enkele maanden voor het uitbreken van de pandemie, vond in Wenen een internationale conferentie plaats, gewijd aan Bosch’ Weense drieluik. De lezingen werden gepubliceerd in 2020. De bundel zal hopelijk verdere discussies en inzichten genereren. Voorlopig is het enkel mogelijk hypothesen voor te stellen betreffende de opdrachtgever van het altaarstuk, de vraag of het schilderij zich ooit in een kerk bevond, de verblijfplaats van het schilderij vóór 1659, de datering en authenticiteit van het werk, en de ondertekening. Andere kwesties zijn: waren de buitenluiken oorspronkelijk gepland in een andere opstelling, en wie bestelde de nauwkeurige kopie die gemaakt werd door Lucas Cranach?

 

Al de beelden die in 2017 gemaakt werden door het BRCP-team, zijn gratis toegankelijk in hoge resolutie via http://www.jheronimusbosch.org/.

 

[explicit 20 januari 2023]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

searchclosebarssort-desc linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram