Ridderbos 2015
“Perspectieven op de Jongste Dag” (Bernard Ridderbos) 2015
[in: Kunstschrift, jg. 59, nr. 6 (december 2015/januari 2016), pp. 6-13]
Ridderbos vergelijkt de uitbeeldingen van het Laatste Oordeel die geschilderd werden door Rogier van de Weyden, Hans Memling en Jheronimus Bosch. Een interessante vraag daarbij is wat de schilders en hun opdrachtgevers precies duidelijk wilden maken. Helaas weten we niet veel over de beweegredenen van de kunstenaars en de verwachtingen van hun publiek. Van der Weyden stelt Christus, Michaël en de verdoemden centraal zonder één duivel ten tonele te voeren, terwijl Bosch zich net te buiten gaat aan monsters en lichamelijke kwellingen. Tussen Memling en Bosch zijn er duidelijk verschillen, maar hun Laatste Oordeel-voorstellingen hebben qua virtuositeit en uiterlijk vertoon meer met elkaar gemeen dan met het Laatste Oordeel van Van der Weyden waarin juist terughoudendheid wordt betracht, zowel in de verbeelding van de hemel als van de hel.
[explicit 4 februari 2016]