Seidel 2016
“Kopieren nach Bosch: Beobachtungen zur Anbetung der Könige und zum Weltgericht” (Christine Seidel) 2016
[in: Stephan Kemperdick e.a., Hieronymus Bosch und seine Bildwelt im 16. und 17. Jahrhundert – Für die Gemäldegalerie und das Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin herausgegeben. Tentoonstellingscatalogus (Berlijn, Gemäldegalerie und Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen Preussischer Kulturbesitz, 11 november 2016 - 19 februari 2017), Staatliche Museen zu Berlin Preussischer Kulturbesitz-Michael Imhof Verlag, Berlijn-Petersberg, 2016, pp. 54-69]
Seidel bespreekt de kopie van het middenpaneel van Bosch’ Aanbidding der Wijzen-drieluik (Prado) die zich in Berlijn (Staatliche Museen) bevindt, en de kopie van de binnenpanelen van Bosch’ Laatste Oordeel-drieluik (Wenen) door Lucas Cranach, eveneens in Berlijn (Staatliche Museen). Onderzoek van het (linden)hout en van de schildertechniek heeft uitgewezen dat de Cranach-kopie ontstaan is rond 1520-25. De Aanbidding der Wijzen-kopie is waarschijnlijk te plaatsen rond 1550 en is vermoedelijk geproduceerd voor de vrije kunstmarkt. De Cranach-kopie is echter zeker gemaakt op bestelling voor een onbekende opdrachtgever.
[explicit 17 februari 2018]