Jheronimus Bosch Art Center

Jheronimus Bosch als vogelschilder

Tax/Tax-Koolen 2001
Tax, C.J.H.M. en A.C.M. Tax-Koolen
Genre: Non-fictie, kunstgeschiedenis
Uitgave datum: 2001
Bron: Bossche Bladen, jg. 3 (2001), nr. 3, pp. 79-82

Tax/Tax-Koolen 2001

 

“Jheronimus Bosch als vogelschilder” (C.J.H.M. Tax & A.C.M. Tax-Koolen) 2001

[in: Bossche Bladen, jg. 3 (2001), nr. 3, pp. 79-82]

 

Deze twee kunsthistorici (blijkbaar echtgenoten) concentreren zich in dit artikeltje op de vogels in het Bosch-oeuvre, vooral op de vogels in de Tuin der Lusten-triptiek. Zij determineren de abnormaal groot afgebeelde vogels op het middenpaneel van dit drieluik als een Vlaamse gaai, een vrouwelijke eend, een hop, een groene specht, een roodborstje, een distelvink, een ijsvogel, een woerd en een bosuil (de groep midden-links) en de andere vogels als een koolmees, een tweede Vlaamse gaai en een tweede uil (vermoedelijk een dwergooruil). Bosch beperkte zich niet tot een natuurgetrouwe weergave van het uiterlijk van de vogels, maar geeft ook blijk van een gedegen kennis van hun gedrag, en dat geldt zowel voor individuele exemplaren als voor zwermen.

 

Ten minste met een aantal van de door hem geschilderde vogels had Bosch waarschijnlijk een symbolische bedoeling, maar de exacte symbolische betekenis is vaak moeilijk te achterhalen. De middeleeuwer kende aan veel vogels een symbolische betekenis toe, zoals onder meer aan de uil, de hop en de distelvink, maar die betekenissen hebben dikwijls iets tegenstrijdigs.

 

Al bij al een eerder oppervlakkig artikeltje dat enkel een paar open deuren intrapt.

 

[explicit]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

searchclosebarssort-desc linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram