Uitgever: Tentoonstellingscatalogus ('s-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, 17 september-15 november 1967), Stichting Jeroen Bosch Expositie, 's-Hertogenbosch, 1967
Uitgave datum: 1967

Cat. ’s-Hertogenbosch 1967

Jheronimus Bosch (K.G. Boon e.a.) 1967

[Tentoonstellingscatalogus (’s-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, 17 september-15 november 1967), Stichting Jeroen Bosch Expositie, ’s-Hertogenbosch, 1967, 246 blz.]

[Ook vermeld in Gibson 1983: 173 (I2)]

De catalogus van de succesvolle Bosch-tentoonstelling van 1967. Het werk van Bosch geeft naar verluidt aanleiding tot uiteenlopende interpretaties en hypothesen. Vele aspecten van zijn kunst zijn nog niet voldoende onderzocht. Er is het raadsel van zijn thema’s en bronnen. Er is de vraag naar zijn opleiding en de mogelijke band met een stedelijke traditie, en met de Nederlandse schilderkunst in het algemeen. Er is het probleem van de datering en van de in meerdere versies voorkomende werken, waaronder eigenhandige herhalingen, atelierreplieken en kopieën van al dan niet verloren gegane werken. En er is de kwestie van Bosch’ invloed op latere kunstenaars en van de waarde die de interpretatie van hun werk kan hebben voor de verklaring van het werk van de meester. Voor al deze problemen biedt deze catalogus geen oplossingen aan: er wordt slechts getracht een status quaestionis van de voornaamste ideeën en discussies te geven.

De samenstellers gaven de cataloog een thematische indeling mee. Aparte hoofdstukken worden besteed aan de ‘legenden der heiligen’, het ‘leven van Christus’, het ‘lijden van Christus’, de ‘moraliserende werken’ en ‘de wereld van de vier uitersten’. De tekeningen werden ondergebracht in een afzonderlijk hoofdstuk en ten slotte wordt een (vrij oppervlakkige) aanduiding gegeven van bronnen, milieu en invloed. Achteraan in de cataloog vindt men nog een zeer uitgebreide bibliografie tot 1967.