Jheronimus Bosch Art Center

De kruisdraging van Christus materieeltechnisch bezien

Hoogstede 2019
Hoogstede, Luuk
Genre: Non-fictie, kunstgeschiedenis
Uitgave datum: 2019
Bron: Matthijs Ilsink e.a. (red.), "Het einde van de middeleeuwen", Nijmegen, 2019, pp. 104-107

Hoogstede 2019

 

 

De kruisdraging van Christus materieeltechnisch bezien” (Luuk Hoogstede) 2019

 

[in: Matthijs Ilsink, Bram de Klerck en Annemarieke Willemsen (red.), Het einde van de middeleeuwen – Vijftig kunstwerken uit de tijd van Bosch en Erasmus. Nijmeegse Kunsthistorische Studies – XXV, Uitgeverij Vantilt, Nijmegen, 2019, blz. 104-107]

 

 

In 2016 schreef het Bosch Research and Conservation Project (BRCP) het Gentse Kruisdraging-paneel toe aan een navolger van Bosch, maar volgens het Gentse Museum voor Schone Kunsten gaat het nog steeds om een echte Bosch. Zich baserend op materieeltechnisch onderzoek stelt Hoogstede nu dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat Bosch de schilder was. Zijn voornaamste argument blijkt te zijn dat het paneel blijkbaar bedoeld was voor een sponningslijst (rabatlijst) en niet voor een geëngageerde lijst, wat betekent dat het paneel werd beschilderd toen er nog geen lijst omheen zat: het paneel is immers beschilderd tot op de zijranden. Sponningslijsten werden naar verluidt pas gebruikelijk vanaf het tweede kwart van de zestiende eeuw (en Bosch stierf in 2016).

 

[explicit 22 november 2023]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

searchclosebarssort-desc linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram